Pengenalan

Insurans 

Insuran, dalam perundangan dan ekonomi, adalah satu bentuk pengurusan risiko terutamanya digunakan bagi jaminan terhadap risiko kemungkinan kerugian kewangan. Insuran ditakrifkan sebagai peralihan sama rata risiko atau kemungkinan kerugian, daripada satu entiti kepada yang lain, sebagai pertukaran untuk bayaran dan tugas bagi penjagaan dan difikirkan sebagai satu jaminan dan diketahui kerugian yang kecil untuk mengelakkan satu kerugian yang besar, kemungkinan yang mendatangkan kebinasaan (kemusnahan).

Prinsip Insuran 

Tempoh atau berlakunya kerugian mesti pasti.
Kadar kerugian mestilah boleh dijangka: Agar dapat menetapkan premium (harga) yang menjamin dan mampu menganggar risiko dengan tepat. Sekiranya perlindungan itu unik, pemegang insuran akan membayar premium yang tinggi yang lebih seimbang.
Kerugian mesti boleh dijangka pada tahap makro: Pengeluar insurans perlu tahu berapa banyak yang mereka perlu bayar apabila kejadian yang dilindung berlaku. Kebanyakan jenis insurans mempunyai tahap maksima bayaran, tetapi bukan semuanya ada, terutama insuran kesihatan.
Kerugian mestilah banyak: Prinsip perundangan De minimis menetapkan bahawa perkara remeh tidak akan dilindungi. Tambahan lagi, pengambil insuran yang rasional (rational insurance) menggunakan insuran sedia ada apabila kos transaksi menetapkan bahawa mengisi tuntutan adalah tidak masuk akal.
Kerugian mestilah bukannya melapetaka: Sekiranya pengeluar insuran muflis (insolvent), ia tidak akan mampu membuat pembayaran kepada pengambil insuran. Di Amerika Syarikat, terdapat sistem Jaminan Dana yang kurang diketahui ramai untuk melindungi mereka yang syarikat insuran telah menjadi muflis.  Program ini dikendalikan oleh National Association of Insurance Commissioners (NAIC).

Jaminan Ganti Rugi (Indemnity)

Sebarang entiti yang cuba mengalih risiko (perseorangan, korporat, atau sebarang bentuk persatuan) menjadi pihak ‘pengambil insurans’ sebaik sahaja risiko diambil alih oleh ‘pengeluar insuran -insurer’, pihak pembeli insuran menurut kontrak, ditakrifkan sebagai ‘polisi’ insuran. Kontrak perundangan ini menyatakan syarat dan terma (terms and conditions) menyatakan jumlah perlindungan (ganti rugi) yang akan diberikan kepada pembeli insuran, oleh pengeluar insuran sebaik sahaja menanggung risiko, sekiranya berlaku kerugian, dan kesemua bencana yang dilindungi (jaminan ganti rugi), bagi tempoh kontrak.
Apabila pihak pembeli insuran mengalami kerugian bagi bencana khusus, jaminan tersebut memberi hak kepada pemegang polisi bagi membuat ‘tuntutan’ terhadap pemberi insuran bagi jumlah yang ditetapkan oleh kontrak polisi. ‘Yuran’ yang dibayar oleh pembeli insuran kepada pemberi insuran bagi menangung risiko dikenali sebagai ‘premium’. Permium insuran daripada ramai pelanggan digunakan bagi membiayai akaun dana yang diketepikan bagi pembayaran tuntutan akan datang – secara teori bagi sejumlah kecil penuntut – dan bagi kos overhead. Selagi pembekal insuran mengekalkan dana mencukupi yang diketepikan bagi kerugian yang dijangkakan, perbezaan baki menjadi untung sesebuah syarikat insurans itu.
Objektif insurans dapatlah diungkapkan sebagai golongan ramai yang bernasib baik membantu golongan yang tidak bernasib baik. Sememangnya objektif tersebut adalah diiktiraf oleh Islam. Al-Quran dalam surah al-Maaidah, ayat 2, secara terangnya turut menyatakan galakan oleh Allah kepada manusia untuk mengamalkan sikap tolong-menolong, bermaksud:

“Dan hendaklah kamu tolong menolong di atas perkara kebaikan dan taqwa dan janganlah kamu tolong menolong di atas perkara dosa dan permusuhan”.

Apa yang menjadi persoalannya ialah apakah ciri utama yang membezakan takaful dan insurans konvensional?

Takaful berasal dari perkataan arab “kafala” yang membawa maksud untuk membantu atau untuk menjamin. Ia merupakan satu konsep Insuran dengan pendekatan Islam yang berasaskan syariah. Konsep ini telah dipraktikkan lebih dari 1400 tahun yang lalu. Takaful adalah Insurans yang berkonsepkan Shariah di mana sekumpulan ahli bersetuju untuk membantu antara satu sama lain dari ancaman resiko dengan memberi sumbangan atau dikenali sebagai tabarru’.
Asas kepada konsep Takaful :

-Jaminan bersama di mana semua pihak yang terlibat bersetuju memberi jaminan akan membantu antara satu sama lain.
-Bantuan akan disalurkan dari dana yang terkumpul ( tabarru’ fund) untuk menanggung kerugian atau musibah yang di hadapi oleh ahli mereka.
-Persetujuan ini dibuat dengan akad yang sah di sisi shariah.
Secara teorinya takaful dikenali sebagai kerjasama atau jaminan bersama di mana ahli memberi sumbangan ke satu tabung sebagai persediaan untuk membantu mereka yang akan di timpa kemalangan atau musibah nanti.
Insurans biasa diharamkan oleh ulama’ kerana ia mengandungi unsur berikut :

Riba’    : Bermaksud penambahan nilai ke atas sesuatu pinjaman yang disyaratkan oleh pemberi pinjaman atau dijanjikan oleh penerima pinjaman manakala dalam pertukaran sesetengah barangan dan matawang, ia bermaksud perbezaan nilai akibat kuantiti yang berbeza ataupun perbezaan waktu pertukaran

Gharar : Bermaksud ketidakpastian. Maksud ketidakpastian dalam urus niaga muamalah ialah “terdapat sesuatu yang ingin disembunyikan oleh sebelah pihak dan boleh menimbulkan rasa ketidakadilan serta penganiayaan kepada pihak yang lain”.

Maysir  : Bermaksud judi. Maysir (Judi) dalam kontrak insurans wujud bilamana peserta membayar premium yang kecil dengan mengharapkan wang yang lebih besar jumlahnya, peserta hilang wang premium apabila peristiwa ingin dilindungi (the insured event) tidak berlaku dan Syarikat akan rugi jika terpaksa membayar tuntutan yang melebihi jumlah premium yang diterima

Takaful

Para ulamak telah sepakat memutuskan Takaful sebagai ganti kepada Insurans Konvensional. Dasar Tabarru’at menjadi teras utama yang membina paksi Takaful. Penggunaan dasar ini turut menyelamatkan pengurusan Takaful untuk seiring dengan keredhaan Syarak dalam soal Muamalah Islam. Dengan penggunaan Tabarru’at ini maka Takaful terselamat dari terkena unsur gharar dan maysir.
Takrif Tabarru’at
Tabarru’at merupakan perkataan Arab yang bermaksud menderma secara ikhlas. Dalam konteks perniagaan Takaful, setiap peserta yang ingin mendapatkan perlindungan Takaful mestilah hadir dengan niat yang ikhlas untuk menderma bagi membantu para peserta yang lain jika mereka menghadapi musibah. Dalam erti kata yang lebih tepat ialah, semua peserta tersebut bersetuju untuk saling membantu dikalangan mereka di atas niat yang sama.
Penegasan ini dapat dilihat dari fatwa oleh Dr. Yusuf Al-Qardhawi yang menegaskan insurans Islam boleh diadakan dengan syarat setiap peserta menderma di dalam satu tabung untuk membantu sesama mereka.
Hari ini, kebanyakan syarikat yang menjalankan Takaful adalah terlibat dengan dunia perniagaan. Oleh itu Tabarru’at yang bersyarat, diperkenalkan di mana setiap peserta yang ingin menyertai takaful mestilah menderma sesuai dengan risiko yang dibawanya. Syarikat terpaksa menetapkan kadar Tabarru’at kerana ingin memastikan Tabung Tabarru’at yang disertai oleh semua peserta tidak terjejas bagi memberi keadilan kepada semua pihak. Justeru itu, jika seseorang peserta membawa risiko yang besar maka kadar tabarru’at yang mesti disumbangkan mestilah sepadan dengan risiko tersebut.
Terdapat juga sesetengah pendapat yang merasakan penggunaan istilah Tabarru’at adalah tidak tepat kerana amalannya adalah berbeza dengan maksudnya yang bererti peserta tidak boleh disyaratkan jumlah pembayaran kerana ia adalah ikhlas semata-mata. Namun dengan operasi dan mekanisma yang digunakan dalam industri Takaful, diharapkan ia tidaklah dijadikan isu yang besar.
Penggunaan Tabarru’at yang menjadi dasar Takaful telah berjaya melahirkan satu Insurans Islam yang tidak bercanggah dengan Syarak. Unsur-unsur Gharar dan Maysir telah dapat dihapuskan dengan kewujudan dasar tersebut.


0 comments :

Post a Comment